Goede Hotel foto’s maken of breken reputatie.
Marketingexpert Nicolas Fissendjidis hamert op de drie belangrijkste aspecten van online marketing: reputatie, reputatie en reputatie. Ook geeft hij tips hoe die drie te optimaliseren zijn natuurlijk. ‘Als je je product serieus neemt, moet je niet denken dat je buurman als hobbyfotograaf ook prima foto’s maakt.
Als er één tak van sport is waar de veranderingen elkaar razendsnel opvolgen en je behoorlijk veel tijd kwijt bent om bij te blijven, is het online marketing. Marketingexpert Nicolas Fissendjidis zet een aantal van de nieuwste trends op een rij, aangevuld met wat basistips. Gewoon voor de zekerheid. Omdat hij nog altijd ziet dat er hotels zijn die zelfs de meest basale zaken op internet, zoals goede foto’s, niet op orde hebben. We zeggen geen ‘foei’, maar manen wel dat onmiddellijk aan te pakken. Want een hotel met een rommelige site en slechte foto’s heeft net zo min bestaansrecht als een waar de kranen lekken en de bedden nooit worden verschoond.

Visuals
Professionele fotografie is op dit moment misschien wel het punt waar Nederlandse hotels echt de meeste winst kunnen halen. Elke goede nieuwe hotelwebsite heeft grote, fullscreen foto’s. Fissendjidis noemt de website van Four Seasons als voorbeeld. ‘Die heeft miljoenen euro’s gekost en een significant deel daarvan ging naar professionele fotografie. Je ziet het ook op websites als Booking.com waar fotografie een steeds prominentere plek krijgt.’ Booking.com lanceerde half november een nieuwe versie, waar grote, kwalitatief goede foto’s worden getoond. ‘Op het enige punt waar Booking.com achterliep ten opzichte van hotels – visuele presentatie van de hotelervaring – pakken ze nu weer een voorsprong op hotels die ouderwetse, tekstgebaseerde websites hebben.’
Nederlandse hotels lopen volgens de marketingexpert qua visuele presentatie echt achter op het buitenland, waar hotels wel investeren in fotografie. ‘Te veel hoteliers denken dat hun buurman, als hobbyfotograaf, ook prima foto’s kan maken. Het ziet er vaak niet uit.’ Hij adviseert te werken met gespecialiseerde hotelfotografen die weten hoe ze de hotelervaring visueel moeten presenteren. ‘Het is echt een vak apart. Als je je product serieus neemt en er trots op bent, dan moet je het ook professioneel presenteren.’
Nog altijd overheerst het idee dat online ‘wel even in elkaar gedraaid’ kan worden, waar voor papieren uitingen wél professionele foto’s worden gemaakt. Een misrekening.

Reputatie
Naast de eigen site is het meer dan belangrijk te monitoren hoe de hotelnaam op ándere websites wordt gebruikt. De meeste hotels zijn al aardig op weg met het monitoren van reputatie op reviewwebsites en social media. ‘Maar dat is eerlijk gezegd nog geen reputation management’, vindt Fissendjidis. ‘Het is slechts een heel klein onderdeel daarvan en als ik altijd dezelfde standaard reacties van general managers op reviews lees, krijg ik behoorlijk de kriebels.’
Als je daadwerkelijk je reputatie wilt managen en beïnvloeden, moet je van een reactieve houding (alleen monitoren en reageren) naar een proactieve houding op het gebied van reputatie, betoogt Fissendjidis. Dan draait het allemaal om het managen en overtreffen van verwachtingen, gasten de juiste feedback vragen tijdens en na het verblijf, klachten goed oplossen en tevreden gasten stimuleren een recensie achter te laten. ‘Men moet diep in de organisatie, service en product duiken om de reputatie daadwerkelij